Forlagsbransjen er der platebransjen var i 2000

Ifølge GigaOM vil e-bøker passere vanlige bøker i omsetning i 2019 – nøkkelen ligger i leseplater til under $100, og god leseprogramvare for iPhones og bærbare PC-er. Samt, naturligvis, et omsetningsledd som fungerer.

Det burde ta kortere tid i Norge, fordi bokprisene her er relativt høye, og vi nordmenn er kjappe til å ta i bruk elektroniske duppedingser. Og selv om prisene på bøker kommer nok til å synke etterhvert som forlagene begynner å merke presset, er bransjen kartellpreget og kommer til å holde igjen så lenge den kan. Allerede idag, i et meget beskyttet marked (hvor de til og med dominerer distribusjonsleddet) sliter de store forlagene. Regn med noen forbedringer av den eksisterende modellen – endel kreativ markedsføring, intern effektivisering (fremdeles driver man papirkorrektur i norske forlag), og hybridløsninger som Espressomaskinen – før det hele raser sammen som et korthus litt etter neste skolereform (hvor elektroniske læremidler kommer til å redusere behovet for lærebøker i klassesett).

Her om dagen snakket jeg med en fornuftig, forutseende og teknisk kompetent forlagsmann, som fortalte meg at den typen bøker som produseres av firma som Lulu.com (eller, forsåvidt, Espressomaskinen) ikke vil fungere i et bibliotek, fordi sidene er satt som stående enkeltark holdt sammen med lim, og ikke i brettede ark slik en ordentlig bok er. Dermed kommer de ikke til å holde særlig lenge.

Mitt svar var at, vel, da er det jo bare å lage en ny.

Og her ligger problemet – noen ser på bøker som lagringsmedium, andre som et fremvisningsmedium. Noen ser på CDer som et produkt, andre (mesteparten av oss, viser det seg) som innpakning.

Forlagsbransjen er i ferd med å bli utsatt for en disruptiv innovasjon, akkurat som platebransjen. Og akkurat som platebransjen peker de på at den kvaliteten i de nye produktene er dårligere en deres egne (helt riktig), at deres beste kunder (folk med mye penger og lyst på pene bøker) ikke vil ha dem (igjen, helt riktig), og at de ikke kan tjene penger hvis de gikk over til den nye måten å gjøre ting på (igjen, helt riktig.)

Og akkurat som plateselskapene kommer forlagsbransjen til plutselig å bli overrasket og konfrontert med en virkelighet som alle andre enn bransjen har sett komme i årevis. Deretter kommer de til å løpe til myndighetene for å peke på sine lange kulturtradisjoner, store betydning (særlig for fattige forfattere som ikke selger) og (mest muntlig) hyggelige hagefester. Forhåpentligvis har kulturdepartementet og andre berørte lært litt om teknologiutvikling i mellomtiden, men håpefull er jeg ikke.

På lengre sikt vil forlagenes enkeltaktiviteter – filtrering, redigering, og markedsføring – overtas av mer spesialiserte firma.

(En tanke for kulturdepartementet: Hva med sette som vilkår for at en bok skal komme inn under innkjøpsordningen må presise salgstall offentliggjøres? Så vil vi jo fort se hvor mange eksemplarer det faktisk selges av hyllefyllet som bibliotekene sliter med. En av fire innkjøpte bøker lånes aldri ut, har jeg blitt opplyst om.)

Uansett – her er mitt råd til den oppvoksende slekt: Ikke ta jobb i et forlag. I hvert fall ikke et gammelt et. Mange år med lite konkurranse har ført til oppblåste staber og lav dynamikk. Når ting bikker nedover, kommer oppsigelsene til å være ansiennitetsbasert.

Og er det en ting man har i store, gamle forlag, så er det hauger og daler av ansiennitet.

2 thoughts on “Forlagsbransjen er der platebransjen var i 2000

  1. Jeg er ikke så sikker på ebøker. Jeg testet ut å lese på PDA for noen år siden, og det fungerte veldig bra teknisk. Bøkene lot seg lese veldig greit. En stund var jeg entusiastisk. Men jeg fant ut at jeg liker å ha bøker i hyllene, og lett kunne ta dem fram og gi videre. Musikk er noe annet, du hører samme plate mange ganger, og da er det bare tungvint å legge en CD i en spiller hver gang.
    En fysisk bok er også en fin enhet for å organisere lesingen – ett problem med ebøker var at det var så lett å kjøpe mange av dem, at jeg fikk for mange, og klarte ikke å komme gjennom dem. Fysiske bøker legger jeg bare i en haug, og leser fra toppen og nedover.
    Jeg tror i stedet den store teknologiske omveltningen innen bokbransjen (i tillegg til den vi allerede har opplevd: nettbokhandlere), vil være nedlastbare lydbøker. Eneste fordel med ebok er at den tar liten plass. Med lydbok på mp3 kan du lese på helt nye måter.
    Ellers er jeg enig i at bokbransjen har store problemer, men de går på bøkene de trykker. Store forlag lever etter flokk-prinsippet: Kjøp inn mer av det som solgte bra i fjor. (Utskjelte Hollywood har derimot skjønt at man må prøve nye og forskjellige ting, for det som solgte i fjor er gammelt i år.)

  2. Forlagene i feil århundre

    Mitt tidligere blogginnlegg, i noe mer redigert og utvidet format, er nå en artikkel på e24.no….

Kommentarer er stengt.