Cerebrale thrillere

MementoEn av fordelene med å ha tenåringer i huset, er at de eksponerer en for kulturytringer man ellers ikke kommer i kontakt med. Hvilket altså var en faktor da jeg i går etter en lang dag ved tastaturet satte meg til med Memento. Dette er en thriller om en mann uten korttidshukommelse, som lever tilværelsen baklengs, og noterer ting han må huske – som folks navn og om han kan stole på dem eller ikke – på papirlapper, polaroidbilder, og ikke minst på sin egen kropp.

Filmen er intelligent – som en av mine døtre sa, du kan ikke sovne til den, for da mister du tråden – og du finner ikke løsningen i første omgang. I hvert fall ikke jeg. Anbefales.

The Usual SuspectsEn annen film av samme type er The Usual Suspects, en historie om en forbrytergjeng styrt av en usynlig og uhyre mektig bakmann med navnet Kayser Soze, også en film som fortelles delvis baklengs, og som har et meget overraskende sluttpoeng. Fikk den i presang av noen venner i USA som absolutt ikke ser på høylydte thrillere, men de sa jeg skulle gi den en sjanse, og den er en av mine favoritter.

Hvilket leder meg til å spørre – finnes det andre filmer, særlig thrillers, av denne typen og kvaliteten? (Tenker i farten på The Sting, men det er vel ikke egentlig en thriller, mer en komedie.) Kravet er at tilskueren må følge med, at det finnes overraskende poenger men at man skal ha en sjanse til å forstå dem på forhånd, at den er sannsynlig (eller i hvert fall plausibel), og at man ikke tyr til kunstgrep hva gjelder løsningen. Det betyr ikke at alt trenger å være naturalistisk, bare premissene er lagt på forhånd: En glimrende film som Groundhog Day (en virkelig favoritt) hander om en mann som våkner opp til den samme dagen hver morgen, og forsøker en rekke strategier for å komme seg gjennom den.

Uansett – den intelligente thrilleren, finnes den? Forslag mottas med takk!

Førstemann som sier The Matrix blir hengt ut til spott og spe….

12 tanker på “Cerebrale thrillere

  1. Siden de fire filmene du ramser opp også er blant mine absolutte favoritter innenfor sjangeren tørr jeg tippe du vil sette pris på en regissør som Vincenzo Natali. Cypher (2002) kan absolutt minne om Memento og The Usual Suspect og er i tillegg visuellt nydelig.
    Natali slo igjennom med Cube (1997) som like fullt kan anbefales, og hans Nothing (2003) står kanskje frem som min særeste filmopplevelse.
    Se også til Billy Wilder for kvalitetsthrillere, foruten selvsagt Hitchcock, som står bak kanskje min favoritthriller gjennom tidende – Rope (1948).

  2. Mulholland Dr er litt i samme gate, synes jeg. Og The Game, kanskje. Og Eternal Sunshine of the Spotless Mind, som har en artig fortellerteknikk selv om det ikke er en thriller.

  3. I søken etter intelligent thriller er vel Tornatores «Une pure formalita» en kandidat? Anbefales i alle fall.

  4. The Matrix 🙂 Klarer ikke å styre lippa. Men jeg får skylde på at det er «entrapment» fra din side. Akkurat som når noen henger en lapp som står ikke trykk på knappen ved siden av en stoooor rød knapp som atpåtil blinker…
    Over til den mer seriøse delen av svaret :
    The Bourne Identity – både klassikeren og nyinnspillingen er bra (2’rn the bourne supremacy var ok, men ikke i samme divisjon som nr 1)
    The Island (ja, regner med at «seriøse» filmkritikere vil slakte meg her, men det får de bare gjøre – jeg likte filmen)
    Stigmata – litt mer okkult, men bra.
    Her er forøvrig min filmsamling, dersom noen vil «diskuttere» andre filmer her http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/taxman_no

  5. To filmer som er litt annerledes enn Memento og The Usual Suspects (intelligensen deres går mer på at de putter mer interessant historie og karakterer inn i filmen enn det som er er vanlig):
    L.A Confidential om purker i Los Angeles på 50-tallet har en usedvanlig opplagt skuespillergjeng i en voksen historie.
    Den kinesiske Infernal Affairs om høk-over-høk spill mellom den kinesiske mafiaen og politiet i Hong Kong nyinnspilles av Scorcesee, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at originalen vil stå fjellstøtt på egen hånd.

  6. Glimrende forslag – jeg har sett the Bourne Identity og LA Confidential, enig i dem, skal se etter Cyber og Mulholland Drive til å begynne med, deretter dykke litt dypere (hvis jeg oppfatter dette riktig).
    Takker!

  7. Tror vel ikke man kommer unna Seven? Den satte vel standard når det kommer til virkelig creepy thrillere. Genial bruk av farger setter stemningen akkurat så lavt som man tåler…

  8. Memento er intet mindre enn et mesterverk, som dessuten har en filosofisk undertekst: Hva er egentlig «fakta»? Og i hvor stor grad fiksjonaliserer vi mennesker virkeligheten i et forsøk på å begripe den?
    Mulholland Drive er kanskje Lynch sin beste film, om du spør meg. Herregud, for noen stemninger den skaper! Dersom du trenger en oppklarende dypanalyse av filmen etterpå, klikk deg inn her:
    http://www.themodernword.com/mulholland_drive.html
    Ellers vil jeg føye til Mannen fra St. Estephe (originaltittelen er The Spanish Prisoner) på tipslista. Det er en Hitchcock-aktig thriller signert David Mamet. Og en meget vellykket sådan.
    I kraft av å være «seriøs filmkritiker» vil jeg derimot stryke The Island og Stigmata (Sorry, Arne). Jeg synes også Cube er en smule oppskrytt. Men all kunst – også film – er selvfølgelig en subjektiv smakssak.

  9. Memento er intet mindre enn et mesterverk, som dessuten har en filosofisk undertekst: Hva er egentlig «fakta»? Og i hvor stor grad fiksjonaliserer vi mennesker virkeligheten i et forsøk på å begripe den?
    Mulholland Drive er kanskje Lynch sin beste film, om du spør meg. Herregud, for noen stemninger den skaper! Dersom du trenger en oppklarende dypanalyse av filmen etterpå, klikk deg inn her:
    http://www.themodernword.com/mulholland_drive.html
    Ellers vil jeg føye til Mannen fra St. Estephe (originaltittelen er The Spanish Prisoner) på tipslista. Det er en Hitchcock-aktig thriller signert David Mamet. Og en meget vellykket sådan.
    I kraft av å være «seriøs filmkritiker» vil jeg derimot stryke The Island og Stigmata (Sorry, Arne). Jeg synes også Cube er en smule oppskrytt. Men all kunst – også film – er selvfølgelig en subjektiv smakssak.

  10. The Island begynte bra synes jeg. Den kunne blitt bra. Men så måtte de på død og liv lage standard action-film av den, og så ble den lik alle de andre likevel.

Det er stengt for kommentarer.